"Hamlet w ruchu" czyli Hiperobiekt podany na kelnerskiej tacy Zaklętych Rewirów
Jak dzisiaj wystawić Hamleta? Czy pozwolić wybrzmieć tradycyjnej mądrości i słowu Shakespeare'a, czy stworzyć mix, remix własną, oryginalną ramę i rozszarpać bebechy owianego tajemnicą elżbietańskiego dramatopisarza?
Być albo nie być Hamletem
Grupa kelnerów-aktorów, nie przejmując się dosłowną treścią sztuki inscenizuje dla gości Restauracji Elsynor treść "Hamleta". Kładą nacisk nie na akcję dramatu, lecz tworząc swoje postaci i sytuacje na podstawie autentycznych monologów shakespear'owskich postaci, jednocześnie grają z dystansem do siebie-aktora i swojej dramatis personae. Dystansem budowanym nie tylko przez strój kelnera i brak linearności zdarzeń, ale także przez swoją płeć, tak jak w przypadku Ofelii czy Fortynbrasa inną, niż ta performowanej szekspirowskiej postaci.**
Tertium non datur
Stowarzyszenie Sztuka Nowa wybrało drugą możliwość i zaprasza nas do Restauracji Elsynor na bankiet, weselo-stypę po śmierci teatru tradycyjnego i królestwa Dani. Tekst Hamleta jest tu pretekstem i cytatem osadzonym w innej ramie i indywidualnym dla każdej postaci kontekście.Stowarzyszenie Sztuka Nowa gra "Hamleta w ruchu" w Warszawie drugi raz.
Za pierwszym razem scena Mazowieckiego Instytutu Kultury pozwoliła wszystkim widzom wziąć udział w przygotowanej do ucztowania scenografii bankietu. Siedzieliśmy przy stołach i czuliśmy się prawdziwym gośćmi restauracyjnej imprezy. Aktorzy działali wokół nas i "zagrażali" naszemu zwykłemu spokojowi widza. Ta bliskość generuje intrygujące napięcie. W sali Instytutu Teatralnego w Warszawie tylko cześć uczestników bankietu mogła zająć miejsce w pobliżu aktorów (reszta świadków zdarzenia zajęła tradycyjne miejsca na widowni, co dodało jeszcze jeden podglądający kontekst interpretacyjny tego "hamlet-party".)Być albo nie być Hamletem
Grupa kelnerów-aktorów, nie przejmując się dosłowną treścią sztuki inscenizuje dla gości Restauracji Elsynor treść "Hamleta". Kładą nacisk nie na akcję dramatu, lecz tworząc swoje postaci i sytuacje na podstawie autentycznych monologów shakespear'owskich postaci, jednocześnie grają z dystansem do siebie-aktora i swojej dramatis personae. Dystansem budowanym nie tylko przez strój kelnera i brak linearności zdarzeń, ale także przez swoją płeć, tak jak w przypadku Ofelii czy Fortynbrasa inną, niż ta performowanej szekspirowskiej postaci.**
Hamleta właściwie nie ma, bo tu wszyscy jesteśmy Hamletami.
Obserwujemy i odczuwamy traumy aktorów grających kelnerów i kelnerów grających aktorów. Postaci-aktorzy-kelnerzy przeglądają się wzajemnie w sobie i w nas, prowokują do wytężonej uwagi i gotowości do interakcji. Hamlet i Shakespeare są tutaj autonomicznie nieistotni i jednocześnie wszechobecni, "lepcy" i poza linearnym czasem, prawie jak hiperobiekty Timothego Mortona*** i są "Łatwą Do Pomyślenia Substancją" (Easy To Think Substance) ***. Aktorzy-kelnerzy pokornie, z oddaniem, precyzją i determinacją bliską Grotowskiemu realizują zadania postawione przez tytułową postać dramatu Shakespeare'a: "Wszakże sztuka aktorska ma to do siebie, że musi trzymać naturę za zwierciadło i pokazywać światu zarówno obraz jego cnoty, jak i jego potworności."
Jedna ze scen testuje nasze granice prawie jak w dobrze znanym eksperymencie Milgrama*. Ci którzy znają tao. nie mówią o tao, dlatego dodam tylko, że ta niespodziewana scena tym razem została zagrana dużo łagodniej niż poprzednio. Szkoda.
"Aktor musi tak wczuć się w rolę, by poruszyć serca widzów, wzbudzić w nich współczucie i strach."
Pierwszy uwagę przykuwa Poloniusz Kamila Adamusa. Adamus jest aktorem wyjątkowym, bo jego sprawność warsztatowa pozwala mu tworzyć rolę naturalnie i bez zbędnego napięcia. Jego Poloniusz jest jak japońskie butoh, konsekwentny, skoncentrowany i zawsze w odpowiednio wyważonym punktum. Adamus to obok Ofelii Pawła Mandziewskiego (monolog Ofelii osoby kelnerskiej zaskakuje i szczerze, głęboko porusza) prawdziwy momentus tremendous tego przedstawienia. Postać Hamleta Macieja Feligi jest koordynatorem i "szefem sali". Laertes Konrada Duplickiego i Klaudiusz Marka Buli energetycznie uwiarygadniają to osobliwą uroczystość. Fortynbrasa Agaty Zataj chciałoby się dużo dużo więcej. Cały zespół realizatorów konsekwentnie tworzy oryginalne, alternatywne "dziwnościowe" [mortonowskie "Weirdness"***] spójne universum "Hamleta w ruchu".Powiedz mi co śpiewasz, a powiem Ci kim naprawdę jesteś
Muzyka na bankiecie musi być i kolejne songi, nieco brechtowskie w sile wyrazu, wybrzmiewają siłą i konsekwencją. W finałowej scenie opętańczego tańca wszyscy mamy ochotę wskoczyć na stół i dać czadu.
Nie pozostaje mi nic innego jak zaprosić Państwa do Restauracji Elsynor!
Nie pozostaje mi nic innego jak zaprosić Państwa do Restauracji Elsynor!
Tylko uważajcie, bo do tego teatru nie wchodzi się bezkarnie...
---------------------------------------------------------------------
*Eksperyment Miligrama
https://pl.wikipedia.org/wiki/Eksperyment_Milgrama
---------------------------------------------------------------------
*Eksperyment Miligrama
https://pl.wikipedia.org/wiki/Eksperyment_Milgrama
**Paradoksalnie jest to też ukłon w kierunku historii teatru, bo teatr elżbietański nie pozwalał przecież kobietom występować na scenie.
*** Andrzej Marzec pisze, powołując się na tłumaczenie Anny Barcz:
https://www.facebook.com/photo?fbid=10229470891831002
HIPEROBIEKT



----------
Hamlet w ruchu” | spektakl Stowarzyszenia Sztuka Nowa
Hamlet/ Maciej Feliga
Ofelia/Paweł Mandziewski
Poloniusz/Kamil Adamus
Laertes/Konrad Duplicki
Klaudiusz/Marek Bula
Fortybras/Agata Zataj
reżyseria: Dawid Żakowski
tekst i dramaturgia: Patrycja Babicka
choreografia: Daniela Komędera
muzyka: Katarzyna Piszek aka KASAI i A_GIM
reżyseria światła: Karol Białek
reżyseria dźwięku: Wiktor Czarnecki
scenografia: Sebastian Żwirski
artysta wizualny: Konrad Tułak NGHTLOU i Adrian Cognac
produkcja i koordynacja: Iwa Ostrowska
performerzy: Kamil Adamus, Marek Bula, Konrad Duplicki, Maciej Feliga, Paweł Mandziewski, Agata Zataj
identyfikacja wizualna Restauracji Elsynor: Askar Vein
produkcja: Stowarzyszenie Sztuka Nowa
czas trwania spektaklu: 100 min. bez przerwy
premiera: 19 czerwca 2023 r.
Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska realizowanego przez Instytut Teatralny.
https://www.instytut-teatralny.pl/2024/11/15/hamlet-w-ruchu-spektakl
reżyseria: Dawid Żakowski
tekst i dramaturgia: Patrycja Babicka
choreografia: Daniela Komędera
muzyka: Katarzyna Piszek aka KASAI i A_GIM
reżyseria światła: Karol Białek
reżyseria dźwięku: Wiktor Czarnecki
scenografia: Sebastian Żwirski
artysta wizualny: Konrad Tułak NGHTLOU i Adrian Cognac
produkcja i koordynacja: Iwa Ostrowska
performerzy: Kamil Adamus, Marek Bula, Konrad Duplicki, Maciej Feliga, Paweł Mandziewski, Agata Zataj
identyfikacja wizualna Restauracji Elsynor: Askar Vein
produkcja: Stowarzyszenie Sztuka Nowa
czas trwania spektaklu: 100 min. bez przerwy
premiera: 19 czerwca 2023 r.
Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska realizowanego przez Instytut Teatralny.
https://www.instytut-
Zdjęcia ze spektaklu autorstwa Łukasza Ziomka: https://www.facebook.com/share/p/15SwAahhSZ/
Comments
Post a Comment