Dopiero gdy matka zniknęła, można zrozumieć tę postać

 

"Praca z aktorem.Proces"

Wydział Reżyserii i Dramaturgii AST w Krakowie 

Reżyseria: Eugenia Balakireva

Pokaz w ramach Festiwalu Warszawskie Spotkania Teatralne: 19.05.2024 godz. 19:00, Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka, Scena Przodownik

 

Etiudy przygotowywane jako egzamin reżyserski, który będzie oceniany przez kadrę pedagogiczną Wydziału Reżyserii uczelni artystycznej, rządzą się swoimi prawami. 

Taka mała forma teatralna jest wskazaniem pewnego kierunku myśli osoby studiującej reżyserię. Etiudy trwają 20-40 minut, zostawiają niedosyt, są impresją na zadany temat, ale dotyczą rzeczy o takim samym ciężarze gatunkowym jak "pełnoprawne" spektakle na dużych scenach. Praca z aktorem może kojarzyć się ze scenami dialogowymi z dramatów Fredry, książką (chyba już przez studentów nieczytaną) reformatora teatru Konstantego Stanisławskiego, jak i bardzo osobistą pracą nad własnymi relacjami ze swoją rodziną. 

"Nawet gdy masz dobry kontakt z matką, czujesz pewien niepokój'"

Studentka reżyserii ma do zrealizowania szkolne zadanie. Temat: relacja matki i córki. Okazuje się, że aktorki w wieku odpowiednim do roli matki odmawiają osobie studiującej. Reżyserka (Eugenia Balakireva) decyduje się rozmawiać ze studentką Wydziału Aktorskiego (Inga Chmurzyńska) w otwarty sposób, chociaż ta spodziewa się wyraźnych pomysłów i konkretnych, tradycyjnych reżyserskich rozwiązań. Aktorka zadaje reżyserce istotne dla jej roli pytania, niezauważenie, pod radarem naszej uwagi wchodzi w rolę matki i tak zaczyna się swoista psychodrama. Jednocześnie autentyczna i wzięta w teatralny nawias. Jedna z matek jest daleko w Mińsku, tęskni za córką i oczekuje, że to córka wypełni jej codzienną pustkę. Druga, choć jest blisko, jest skoncentrowana na sobie, nie daje córce tyle emocjonalnego bezpieczeństwa i miłości ile córka potrzebuje. Teraz następuje zmiana ról i ciągła praca nad rolą córki i rolą matki. Czy to wystarczy do lepszego zrozumienia się? Czy teraz matka i córka będą mogły już rozmawiać ze sobą na innym, głębszym poziomie? Córki wybaczą matkom, a matki będą kochały córki tak jak "powinny"? Czy już na zawsze ugasiły emocjonalne pożary, czy ogień niezauważenie tli się dalej? To zmiana na zawsze, czy tylko na czas teatralnego egzaminu?

"Nieobecność matki jest kluczowa"

W pustej przestrzeni Sceny Przodownik obie osoby występujące budują swoje postaci w bardzo naturalny, wręcz "niewidoczny" sposób. Być może tak właśnie, toutes proportions gardées, wyglądała rozmowa twórczyń podczas przygotowywania tej etiudy w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, ale to nie jest najważniejsze, bo wykreowanie tej sytuacji udaje się znakomicie. Znika czwarta ściana, a my jesteśmy dopuszczeni do prawdziwie intymnego wymiaru teatru. Dawno nie widziałem tak autentycznego, uważnego aktorstwa. Trwająca czterdzieści minut scena zmusza do głębokiej refleksji na dużo dłużej. Zbliża się Dzień Matki, praca nad rolą trwa. 

 

-----

PRACA Z AKTOREM. PROCES 

Reżyseria: Eugenia Balakireva – III rok Wydział Reżyserii i Dramaturgii AST w Krakowie 

Tekst: Eugenia Balakireva, Inga Chmurzyńska (III r. WA)

Występują: Inga Chmurzyńska, Eugenia Balakireva 

Opieka pedagogiczna: Maciej Podstawny 

Pokaz w ramach Festiwalu Warszawskie Spotkania Teatralne: 19.05.2024 godz. 19:00, Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka, Scena Przodownik

 

Autor: Reda Paweł Haddad 

Comments

Popular posts from this blog