(Not) Very Funny


VERY FUNNY
na 44 Warszawskich Spotkaniach Teatralnych
scenariusz i reżyseria: GRUBA I GŁUPIA (Patrycja Chowańska, Dominika Knapik)


Władysław Kopaliński pisał, że teatr jest niewątpliwie jednym z najważniejszych dziedzictw kulturowych przekazanych przez antyczną Grecję współczesnemu światu. Teatr pochodzi od gr. rzeczownika theatron dosłownie "miejsce do patrzenia". Inni dodają, że teatr zawsze wywodzi się z karczmy lub kościoła. Aktorów postrzegano jako "synów diabła", a o wędrownych minstrelach mówiono, że "Minstrele i szmaty, rosną na pniu". Również cenzurowanie i ograniczanie dostępu do teatru nie jest obce żadnej epoce, a angielscy purytanie (1642) posunęli się do całkowitego zakazu organizowania tego typu widowisk. * A jednak zawsze istnieją "szaleni" ludzie, którzy chcą tworzyć teatr, a także ci, którzy chcą go oglądać.  


Gdy wkraczasz jako praktyk do świata zawodowego teatru nie masz wyboru czy grasz komedię czy dramat.

Nie spodziewasz się także jak wiele masek musisz założyć aby przedstawienie doszło do skutku i w jaki sposób negocjować, aby to w ogóle było możliwe. Widz przychodzi na gotowe, nie wie nic o tym jak wyglądają warunki pracy i negocjacji z instytucjami kultury. Spektator nie zagląda za kurtynę produkcji, domaga się katharsis tu i teraz. 

Musicie wiedzieć, że są dwa rodzaje walki: trzeba być lwem i lisem **

O tym właśnie opowiadają Patrycja Kowańska i Dominika Knapik w duogramie "Very Funny".
Jeśli mieliście pesymistyczne sny o tym jak wyglądają  przedo-organizacyjne szczegóły, czy pomysł jest dobrze skrojony pod obowiązujące trendy i gusta gate-keeperow - decydentów zarządzających budżetami i możliwością dotarcia do szerszej widowni, ale wstydziliście się o to zapytać, to tutaj dostaniecie pełny wykaz. Od widoku pulpitów Windowsa i zebranych tam, mniej lub bardziej chaotycznie, notatek, obrazów i cytatów, przez swobodne rozmowy na Skype, aż do wielkiej, prawie niewiarygodnej, choć jednocześnie groteskowej radości, bo wreszcie ktoś z dyrektorów odpisał na mejla.

Tak to właśnie wygląda i wcale nie jest śmieszne


Nie jest śmieszna skostniała hierarchiczność uznaniowego, nieprzejrzystego i ukrytego "algorytmu", zgodnie z którym jedni artyści mogą pracować w publicznych instytucjach, a inni nie. "Very funny" odsłania autentyczne relacje pomiędzy "królewskimi" osobami dyrektorskimi i artystami sprowadzanymi do roli zawsze uśmiechniętego i chętnego do pracy na scenie, nawet bez szacunku dla siebie błazna.

Być lizusem, czy buntownikiem? Współpraca z systemem opłaca się zawsze.

To odsłanianie mechanizmów rządzących strukturą musiało zdecydować także o formie spektaklu. Artystki pokazują wszystko, bo są jednocześnie smutnymi, gargantuicznymi, "wybrakowanymi" clownicami i pełnymi godności błaznami-intelektualistami - "Stańczykami" z obrazu Matejki.
Nie ma w tym przedstawieniu zbyt wiele nadziei na szybką zmianę (bo być jej chyba nie może?), ale na szczęście, zamiast cichego i pełnego smutku wycofania się, jest konkretny sarkazm i głośna ironia wypowiedziana własnym, artystycznie donośnym głosem.
.
Spuśćcie kurtynę, komedia skończona

Kopaliński w "Przygodach słów i przysłów" twierdzi, że słowo komedia pochodzi od gr. komos tj. zabawy. "A to słowo już blisko do koimao "usypiać" i koimeterion "miejsce spoczynku", z czego łac. coemeterium i polski cmentarz. Stąd wynika, że komedia i cmentarz są właściwie tym samym słowem." A więc "świat jest komedią, dla tych, którzy myślą, a tragedią dla tych, którzy czują" i to jeszcze zanim podniesie się kurtyna. Witamy w teatrze!



Reda Paweł Haddad

 


 

 * https://encyklopedia.interia.pl/literatura-swiatowa/news-dramat-angielski-okresu-restauracji,nId,2282178

https://owlcation.com/humanities/When-Puritans-Closed-Theatres

** Niccolo Machiavelli "Książe"

-----

 TWÓRCY:
Reżyseria, choreografia, dramaturgia, performance, opracowanie muzyczne, video, kostiumy: Gruba i Głupia (Patrycja Kowańska i Dominika Knapik)
Światło, technika: Wolfgang Macher
Konsultacja muzyczna: Dawid Sulej Rudnicki
Produkcja: Festiwal Szekspirowski
Wsparcie produkcyjne: Schauspielhaus Bochum

OBSADA:
Gruba - Patrycja Kowańska, Głupia - Dominika Knapik

Premiera 29 lipca 2023.

 

Comments

Popular posts from this blog